Kompendium wiedzy

COVID-19

Dzieci a koronavirus 2019 (COVID-19)

Dzieci nie są bardziej narażone

Na podstawie dostępnych dowodów dzieci nie wydają się być bardziej narażone na ryzyko wystąpienia COVID-19 niż dorośli. Niektóre dzieci i niemowlęta były chore na COVID-19, ale to dorośli stanowią większość znanych przypadków do tej pory. Możesz dowiedzieć się więcej o tym, kto jest najbardziej narażony na zakażenie COVID-19 na stronie:  Czy jesteś w grupie ryzyka?

Link do danych źródłowych (ENG)

W celu tłumaczenia zalecamy Microsoft Edge

Kroki mające na celu ochronę dzieci przed zachorowaniem

Możesz zachęcić swoje dziecko, aby pomóc zatrzymać rozprzestrzenianie się COVID-19, ucząc je pewnych zachowań. Mianowicie:

  • Częste mycie rąk za pomocą mydła i wody lub dezynfekcja rąk preparatem na bazie alkoholu
  • Unikanie osób chorych (przejawiających kaszel i kichanie)
  • Codziennie czyść i dezynfekuj powierzchnie o wysokim dotyku w pomieszczeniach ogólnodostępnych (np. stoły, krzesła z twardym oparciem, klamki, przełączniki świetlne, piloty, uchwyty, biurka, toalety, umywalki)
  • Prać przedmioty, w tym pluszowe zabawki, stosownie do przypadku, zgodnie z instrukcjami producenta. Jeśli to możliwe, prać przedmioty przy użyciu najcieplejszego odpowiedniego ustawienia wody..

Dodatkowe informacje na temat zapobiegania COVID-19 można znaleźć TUTAJ. Dodatkowe informacje na temat sposobu rozprzestrzeniania się covid-19 są dostępne w Rozprzestrzenianie się wirusa

Dzieci łatwiej przechodzą chorobę

Objawy COVID-19 są podobne u dzieci i dorosłych. Jednak u dzieci z potwierdzonym covid-19 zazwyczaj występują łagodne objawy. Zgłaszane objawy u dzieci obejmują objawy przeziębienia, takie jak gorączka, katar, i kaszel. Zgłaszano również wymioty i biegunkę. Nie wiadomo jeszcze, czy niektóre dzieci mogą być bardziej narażone na ciężkie choroby, na przykład dzieci z podstawowymi schorzeniami i specjalnymi potrzebami zdrowotnymi. Jest o wiele więcej do nauczenia się o tym, jak choroba wpływa na dzieci.

Dzieci poza szkołą

Ograniczenie interakcji społecznych: Kluczem do spowolnienia rozprzestrzeniania się COVID-19 jest jak największe ograniczenie interakcji społecznych. Rodzice powinni zminimalizować okazje do częstych zabaw. Należy doradzić starszym dzieciom by spędzały czas w małej grupie i spotykały się z innymi na zewnątrz, a nie wewnątrz. Łatwiej jest zachować i utrzymać przestrzeń między innymi w miejscach zewnętrznych, takich jak parki.

Praktyka Społecznego Dystansowania: Pamiętajmy o zachowywaniu bezpiecznej odległości od innych osób. Powinna ona wynosić przynajmniej 6 stóp. 

Czyszczenie i dezynfekcja: Upewnij się, że dzieci ćwiczą codzienne zachowania zapobiegawcze,takie jak czyszczenie, a następnie dezynfekowanie często dotykanych powierzchni.

Zmiana planów związanych z podróżowaniem: Rodzice powinni pomóc swoim starszym dzieciom zrewidować plany wiosennej przerwy, które obejmowały nieistotne podróże do zatłoczonych obszarów.

Pamiętaj, że jeśli dzieci spotykają się poza szkołą w większych grupach, może to narazić wszystkich na niebezpieczeństwo.

Pomóż dzieciom kontynuować naukę

Bądź w kontakcie ze szkołą swojego dziecka.

  • Wiele szkół dostosowuje lekcje poprzez naukę online. Przejrzyj zadania ze szkoły i pomóż dziecku ustalić rozsądne tempo wykonywania pracy. Może być konieczne udzielenie pomocy dziecku w włączaniu urządzeń, czytaniu instrukcji i wpisywaniu odpowiedzi.
  • Konsultuj problemy techniczne ze swoją szkołą. Jeśli masz problemy z technologią lub łącznością lub jeśli twoje dziecko ma trudności z wykonywaniem zadań, poinformuj o tym szkołę.

Stwórz harmonogram do nauki w domu,ale zachowaj elastyczność.

  • Zachowajmy systematyczność w pobudkach dzieci od poniedziałku do piątku.
  • Ustrukturyzuj dzień nauki, wolnego czasu, zdrowych posiłków i przekąsek oraz aktywności fizycznej.
  • Elastyczność harmonogramu — dostosuj harmonogram dziecka do swojego harmonogramu by uczyć się razem.

Należy wziąć pod uwagę potrzeby i dostosowanie wymagane dla grupy wiekowej dziecka.

  • Przejście do trybu nauki w domu będzie inne dla przedszkolaków, uczniów szkoły podstawowej, licealistów. Porozmawiaj ze swoim dzieckiem o oczekiwaniach i o tym, jak dostosowuje się do bycia w domu, a nie w szkole.
  • Zastanów się, w jaki sposób Twoje dziecko może pozostawać w kontakcie ze znajomymi bez spędzania czasu osobiście.

Poszukaj sposobów na zabawę w nauce.

Chroń zdrowie i dbaj o sferę psychiczną swoich dzieci

Nauczaj i wzmacniaj codzienne działania profilaktyczne.

  • Rodzice i opiekunowie odgrywają ważną rolę w nauczeniu dzieci, aby systematycznie myły ręce. Wyjaśnij, że mycie rąk może utrzymać je w zdrowiu i powstrzymać rozprzestrzenianie się wirusa na innych.
  • Bądź dobrym wzorem do naśladowania — jeśli często myjesz ręce, dzieci są bardziej skłonne by zrobić to samo.
  • Spraw, aby mycie rąk było rutynową czynnością wykonywaną z całą rodziną.

Pomóż dziecku pozostać aktywnym.

  • Zachęć dziecko do zabawy na świeżym powietrzu — jest to idealne rozwiązanie dla zdrowia fizycznego i psychicznego. Wybierz się na spacer z dzieckiem lub wybierz się na przejażdżkę rowerową.
  • Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia w domu aby pomóc dziecku zachować zdrowie i koncentrację.

Pomóż dziecku pozostać w kontakcie społecznym.

  • Pomóż dziecku dotrzeć do znajomych i rodziny za pośrednictwem czatów telefonicznych lub wideo.

Bardzo ważne!

  • Jeśli inne osoby w twoim domu są szczególnie narażone na poważne choroby z COVID-19,należy rozważyć dodatkowe środki ostrożności, aby oddzielić dziecko od tych osób.
  • Jeśli nie jesteś w stanie zostać w domu z dzieckiem podczas zwolnień szkolnych, należy dokładnie rozważyć, kto może być najlepiej przygotowany do zapewnienia opieki nad dziećmi. Jeśli ktoś o podwyższonym ryzyku wystąpienia COVID-19 będzie zapewniał opiekę (np. starsza osoba dorosła, taka jak dziadkowie lub osoba z przewlekłą chorobą), odpowiednio ogranicz kontakt dzieci z tymi osobami.
  • Rozważ odroczenie wizyt lub podróży, aby zobaczyć starszych członków rodziny i dziadków. Połącz się wirtualnie lub pisząc listy i wysyłając pocztą.